SON DAKİKA
Hava Durumu

ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemini Anlamak.

ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemini Anlamak.

Haber Giriş Tarihi: 30.04.2022 23:27
Haber Güncellenme Tarihi: 30.04.2022 23:27
Kaynak: Haber Merkezi
https://www.bizimgazete.com.tr
ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemini Anlamak.

ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemini Anlamak.

Hep söylendiği gibi ISO 9001, bir kalite yönetim sistemi (KYS) için gereksinimleri belirleyen uluslararası standarttır. Bu artık bir kalite yönetim sisteminin bilinen tanımı iken işin temelinde olan nedir?

Kuruluşlar, müşteri ve düzenleyici gereksinimleri karşılayan ürün ve hizmetleri tutarlı bir şekilde sağlama yeteneğini göstermek için standardı kullanır.

ISO 9000 serisindeki en popüler standarttır ve kuruluşların sertifikalandırabileceği serideki tek standarttır. Başarılı işletmeler, kuruluşun müşteri gereksinimlerini karşılamaya odaklanmasını ve aldıkları ürün ve hizmetlerden memnun olmalarını sağlayan etkili bir kalite yönetim sisteminin değerini anlar. ISO 9001, dünyanın en tanınmış yönetim sistemi standardıdır ve dünya çapında bir milyondan fazla kuruluş tarafından kullanılmaktadır.

ISO 9001 ilk olarak 1987 yılında uluslararası standardizasyon örgütü tarafından yayınlandı, 160'tan fazla ülkenin ulusal standart kuruluşlarından oluşan uluslararası bir ajans. ISO 9001'in mevcut sürümü Eylül 2015'te yayınlandı.

ISO 9001:2015 kalite yönetim sistemi, büyüklüğü veya sektörü ne olursa olsun https://www.adlbelge.com dahil ve https://preteshbiswas.com/2019/04/29/iso90012015qms/ gibi tüm belgelendirme kuruluşları için geçerlidir. 160'tan fazla ülkeden bir milyondan fazla kuruluş, kalite yönetim sistemlerine ISO 9001 standart gerekliliklerini uygulamıştır.

Her tür ve büyüklükteki kuruluş, ISO 9001 standardını kullanmanın süreçleri organize etmelerine, süreçlerin verimliliğini artırmalarına ve sürekli iyileştirmelerine yardımcı olduğunu görmektedir. ISO 9001:2015'i ISO 14001:2015, ISO 45001:2018, ISO 27001:2013, vb. Gibi diğer yönetim sistemi standartlarıyla entegre edebilirsiniz. Kaliteyi ve sürekli iyileştirmeyi kuruluşun kalbine getirir ve liderliğin katılımını artırır.

Aynı zamanda yönetim sistemine risk ve fırsat getirir. Sürdürülebilir iş iyileştirmeleri elde etmek için kendi kuruluşunuzun gereksinimleriyle alakalı hale getiren çevik bir iş geliştirme aracıdır. Kalite yönetimini ve sürekli iyileştirmeyi bir organizasyonun kalbine getirir. Bu, kuruluşlara stratejik yönlerini kalite yönetim sistemleriyle uyumlu hale getirme fırsatı verir.

ISO 9001'in yeni versiyonunun başlangıç noktası, kalite yönetim sistemini destekleyen iç ve dış tarafları belirlemektir. Organizasyonların performanslarını geliştirmeye ve izlemeye yardımcı olmak için kullanılabileceği anlamına gelir.

Pazarda daha tutarlı bir rakip olmanıza yardımcı olacaktır. Ayrıca, mevcut müşteri ihtiyaçlarını karşılamanıza ve gelecekteki müşteri ihtiyaçlarını belirlemenize yardımcı olacaktır. Bu size zaman, para ve kaynak tasarrufu sağlayacak verimliliği artırır. Hataları azaltacak ve karı artıracak operasyonel performansı iyileştirir.

Personeli daha verimli iç süreçlerle motive edecek, meşgul edecek ve dahil edecektir. Daha yüksek değerli müşteriler kazanmanıza ve daha iyi müşteri hizmetleri ile daha iyi müşteri tutma elde etmenize yardımcı olacaktır. Uyumluluğu göstererek iş fırsatlarını genişletecek

Tüm ISO yönetim sistemi standartları, yazıldığı kurallar çerçevesinde düzenli olarak gözden geçirilir.

Kapsamlı bir kullanıcı anketinin ardından komite, bir incelemenin uygun olduğuna karar verdi ve günümüz pazarında alaka düzeyini korumak için aşağıdaki hedefleri oluşturdu:

- diğer yönetim sistemleriyle entegre edin

- kurumsal yönetime entegre bir yaklaşım sağlayın

- önümüzdeki 10 yıl için tutarlı bir temel sağlayın

- kuruluşların faaliyet gösterdiği giderek karmaşıklaşan ortamları yansıtın

- yeni standardın tüm potansiyel kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını yansıtmasını sağlayın

- bir organizasyonun müşterilerini memnun etme yeteneğini geliştirmek

ISO direktiflerinden ek soru listelerinin yönetim sistemi standartlarına uygulanması talimatına dayanmaktadır. ISO 9001:2015'teki madde yapısı, diğer yönetim sistemi standartlarıyla uyumlu hale getirilmektedir. Yapı, gereksinimlerin bir sunumunu sağlamaktır.

Kuruluşun politikalarını, hedeflerini ve süreçlerini belgelemek için bir belge modeli değildir. Bir organizasyonun kalite yönetim sistemi dokümantasyonunun yapısının bu uluslararası standardı yansıtması için bir gereklilik yoktur.

 ISO 9001:2015'in Belirlenmiş Temel Yapısı

ISO 9001:2015, üst düzey yapı olan ISO yönetim sistemleri için ortak bir çerçevedir. Bu, tutarlılığın korunmasına, farklı yönetim sistemi standartlarının uyumlu hale getirilmesine, üst düzey yapıya uygun alt maddeler sunulmasına ve tüm standartlarda ortak dil uygulanmasına yardımcı olur.

Kuruluşların KYS'lerini temel iş süreçlerine dahil etmeleri ve üst yönetimden daha fazla katılım almaları daha kolay olacaktır. Planla-uygula-kontrol et-uygula (püko) döngüsü, tüm süreçlere ve bir bütün olarak kalite yönetim sistemine uygulanabilir.

Değişikliğin nedeni, ISO 9001, ISO 14001 ve yakın zamanda yayınlanan ISO 27001 dahil olmak üzere tüm ISO yönetim sistemi standartlarının uyması gereken yeni belge 9001, belirtilen ortak yaklaşımı benimsemektir. Halihazırda ISO 9001, 8 bölüm içerir, bunlardan dördü "planla, kontrol et, harekete geç" yaklaşımına yaklaşma girişimidir. Annex sl'yi temel alan yeni yapı, dördü “planla, yap, kontrol et, harekete geç” de yaklaşık 10 bölümden oluşmaktadır. Tüm yeni yönetim sistemi standartları bu ortak yapıya sahip olacaktır. İşte yeni yapı:

Bu bölüm, yönetim sistemi standardının kapsamını açıklar ve her bir standarda özel olacaktır.

Bu bölüm, belgenin uygulanması için vazgeçilmez olan ve aynı zamanda benzersiz olacak diğer ilgili standartlara atıfta bulunur. ISO 9000, kalite yönetim sistemi – temel ve kelime dağarcığına başvurulur ve değerli rehberlik sağlar.

ISO 9001 İlk Maddesi: Terimler ve Tanımlar

Üçüncü bölüm tanımları içerir ve bunlardan bazıları ek soru listesiyle ilgili ortak terimler olsa da, diğer tanımlar yönetim sistemi standardına özgü olacaktır. Tüm terimler ve tanımlar ISO 9000:2015 – kalite yönetimi – temel bilgiler ve kelimelerde yer almaktadır.

ISO 9001:2015'te ürün ve hizmetler terimi, donanım, hizmetler, yazılım ve işlenmiş malzemeler gibi tüm çıktı kategorilerini içerir. Hizmetler terimi, bazı gereksinimlerin uygulanmasında ürünler ve hizmetler arasındaki farkı vurgulamak içindir. Çoğu durumda, terimler birlikte kullanılır. Bazı durumlarda, ürün kelimesi yalnızca belirli bir gereksinimi belirtmek için kullanılır.

Madde 4: Organizasyonun Tanımlanması

Bir kuruluşun bağlamı, onun “işletim ortamını” içerir.

Bağlam, hem kuruluş içinde hem de kuruluş dışında belirlenmelidir. Bu bölüm, kuruluşun amacını, yönetim sistemini ve paydaşların kim olduğunu anlamakla ilgilidir.

Yönetim sisteminin nasıl kurulacağını açıklar ve işin durumu ve ihtiyaçlarının daha geniş bir şekilde anlaşılmasını gerektirir.

KYS'nin bağlamını ve iş stratejisinin bunu nasıl desteklediğini belirler.

'Kuruluşun bağlamı', standardın geri kalanını destekleyen maddedir. Bir kuruluşa, çevrelerindeki kalite yönetim sistemini destekleyen faktörleri ve tarafları belirleme ve anlama fırsatı verir.

Bağlamı oluşturmak, kuruluşların riskleri yönetirken göz önünde bulundurmaları gereken dış ve iç faktörleri tanımlamak anlamına gelir.

Bir kuruluşun dış bağlamı, dış paydaşlarını, yerel çalışma ortamını ve aynı zamanda amaçlarının (hedefler ve hedefler) seçimini veya hedeflerine ulaşma kabiliyetini etkileyen herhangi bir dış faktörü içerir. Bir kuruluşun iç bağlamı, iç paydaşlarını, yönetişime yaklaşımını, müşterileriyle olan sözleşmeli ilişkilerini ve yeteneklerini ve kültürünü içerir.

İlk olarak, kuruluşun amacı ile ilgili dış ve iç sorunları belirlemesi gerekecektir, yani kuruluşun ne yaptığı üzerinde etkisi olan hem içeride hem de dışarıda ilgili konuların neler olduğu veya yönetim sisteminin amaçlanan sonuçlarına ulaşma yeteneğini etkileyecektir. "konu" teriminin, yalnızca önceki standartlarda önleyici faaliyete konu olabilecek sorunları değil, aynı zamanda yönetim sisteminin ele alması gereken önemli konuları da (örneğin, herhangi bir piyasa güvencesi ve kuruluşun erişebileceği yönetişim hedefleri gibi) kapsadığına dikkat edilmelidir.

İkinci olarak, bir kuruluşun ayrıca KYS'leriyle ilgili “ilgili tarafları” belirlemesi gerekecektir. Bu gruplar hissedarları, çalışanları, müşterileri, tedarikçileri ve hatta baskı gruplarını ve düzenleyici kurumları içerebilir. Her kuruluş kendi benzersiz “ilgili taraflar” grubunu belirleyecektir ve bunlar zaman içinde kuruluşun stratejik yönüne göre değişebilir.

KYS'nin kapsamı belirlenmelidir. Bu, organizasyonun tamamını veya özel olarak tanımlanmış işlevleri içerebilir. Herhangi bir dış kaynaklı işlev veya sürecin de KYS ile ilgili olmaları durumunda, kuruluşun kapsamında dikkate alınması gerekecektir.

Madde 4'ün son şartı, standardın gerekliliklerine uygun olarak KYS'yi kurmak, uygulamak, sürdürmek ve sürekli iyileştirmektir. Bu, bir süreç yaklaşımının benimsenmesini gerektirir ve her organizasyon farklı olmasına rağmen, bunu desteklemek için süreç diyagramları veya yazılı prosedürler gibi belgelenmiş bilgiler kullanılabilir ve standardın gerekliliklerine uygun olarak KYS'yi sürekli iyileştirmek gerekebilir.

Bu, bir süreç yaklaşımının benimsenmesini gerektirir ve her organizasyon farklı olmasına rağmen, bunu desteklemek için süreç diyagramları veya yazılı prosedürler gibi belgelenmiş bilgiler kullanılabilir. Standardın gerekliliklerine uygun olarak KYS'yi sürekli iyileştirmek.

Bir süreç yaklaşımının benimsenmesini gerektirir ve her organizasyon farklı olmasına rağmen, bunu desteklemek için süreç diyagramları veya yazılı prosedürler gibi belgelenmiş bilgiler kullanılabilir.

Kuruluşun bağlamıyla ilgili iki yeni madde vardır: 4.1 kuruluşu ve bağlamını anlamak ve 4.2 ilgili tarafların ihtiyaç ve beklentilerini anlamak.

Bu maddeler birlikte, kuruluşun kalite yönetim sisteminin planlanmasını etkileyebilecek hususları ve gereksinimleri belirlemesini gerektirir. İlgili taraflar ISO 9001 kapsamının dışına çıkamazlar.

Kalite yönetim sistemi ile ilgili ilgili tarafların ötesine geçme zorunluluğu yoktur. Kuruluşun müşteri ve geçerli yasal ve düzenleyici gereksinimleri karşılayan ürün ve hizmetleri tutarlı bir şekilde sağlama yeteneği üzerindeki etkiyi veya kuruluşun müşteri memnuniyetini artırma amacını değerlendirin.

4.1 Kuruluşu ve Bağlamını Anlamak

Bu gereklilik, KYS ve daha geniş iş planlama faaliyetleri arasında daha büyük bir birlik gerektirir. Kuruluşların amacı ve stratejik yönü ile ilgili hem iç hem de dış sorunları belirlemesini, izlemesini ve gözden geçirmesini ve KYS'yi ve amaçlanan sonuçlarını etkileme yeteneğine sahip olmasını gerektirir. Kuruluş, kuruluş için amacına, stratejik planlamasına ilişkin ve kuruluşun hedeflerine ulaşma yeteneğini etkileyen dış ve iç sorunları belirlemelidir.

İç ve dış hususlar hakkındaki bilgileri izlemeli ve gözden geçirmelidir. Yönetim incelemesi, dış ve iç konuların izlenmesini gerektiriyordu. Kuruluş, iç meselelerin anlaşılması için değerler, kültürel bilgi ve kuruluşun performansı ile ilgili konuları dikkate almalıdır

Dış bağlamın anlaşılması için uluslararası, ulusal, bölgesel veya yerel, yasal, teknolojik, rekabetçi, pazar, kültürel, sosyal ve ekonomik ortamlardan kaynaklanan sorunları dikkate almalıdır. Dahili bağlam şunları içerebilir, ancak bunlarla sınırlı değildir:

Ürün ve Hizmet Teklifleri

- yönetişim, organizasyon yapısı, roller ve hesap verebilirlik.

- düzenleme gereksinimleri

- politikalar ve hedefler ve bunlara ulaşmak için uygulanan stratejiler.

- tesisler, mülkler, ekipman ve teknoloji gibi varlıklar

- sermaye, zaman, insanlar, süreçler, sistemler ve teknolojiler gibi kaynaklar ve bilgi açısından anlaşılan yetenekler.

- bilgi sistemleri, bilgi akışları ve karar verme süreçleri

- ilişkileri, iletişimleri ve tedarikçiler ve ortaklar dahil olmak üzere iç paydaşlarının algıları ve değerleri.

- kuruluşun kültürü.

- kuruluş tarafından benimsenen standartlar, yönergeler ve modeller ve

- kuruluşun sözleşmeye dayalı ilişkilerinin şekli ve kapsamı.

- dış bağlamın mikro ortamı, kuruluşun acil operasyonlarından ve bunların performansını ve karar verme sürecini nasıl etkilediğinden oluşur. Mikro-çevresel bağlam faktörlerinden bazıları

Müşteriler ile kuruluşlar, mükemmel müşteri hizmeti sağlamanın yanı sıra ihtiyaçlarını karşılayan ürün hizmetleri sunarak müşterileri çekmeli ve elde tutmalıdır.

Çalışanlar, organizasyona katkıda bulunan üyeler olarak kalma ve rekabet avantajı sağlamak için gerekli becerileri geliştirme motivasyonuna sahip kişilerin mevcudiyeti olmalıdır.

Tedarikçiler, kuruluşlara faaliyetlerini yürütmek için ihtiyaç duydukları kaynakları sağlar. Bir tedarikçi kötü hizmet veriyorsa, bu, kuruluşun çalışma şeklini etkiler. Yakın tedarikçi ilişkileri, rekabetçi kalmanın ve ihtiyaç duyulan kaynakları güvence altına almanın etkili bir yoludur.

Yatırımcılar, tüm kuruluşların büyümek için yatırıma ihtiyacı vardır. Parayı bir bankadan ödünç alabilir veya insanların işlerine yatırım yapmasını sağlayabilirler. Sorunlar, kuruluşun uzun vadeli başarısını olumsuz yönde etkileyebileceğinden, yatırımcılarla ilişkilerin dikkatli bir şekilde yönetilmesi gerekir.

İlgi grupları itibar gücünü koruyarak kuruluşa başarı getirebilir. Medyayı yönetmek (sosyal medyadaki varlık dahil) zorlu bir iştir.

Rakipler – kuruluşun üyelerinin aidiyet duygusuna sahip olması gerekir. Kuruluş, rakiplerin sunduğundan daha iyi faydalar sunabiliyor mu?

Güçlü bir değer önerisi var mı? Bir kuruluş, topluluğun rekabetçi ortamındaki konumunu korumak veya geliştirmek istiyorsa, rakip analizi ve izleme çok önemlidir.

Organizasyon her zaman rakiplerinin faaliyetlerinden haberdar olmalıdır. Manzara hızla değişebilir.

4.2 İlgili Tarafların İhtiyaç ve Beklentilerini Anlamak

Sadece müşterilerin ötesinde bir kapsam genişletmesi. Kuruluşun "ilgili ilgili tarafların" "ilgili gerekliliklerini" belirlemesini gerektirir, örneğin bir karar veya faaliyetten etkilenebilecek, etkilenebilecek veya etkilendiğini algılayabilecek bir kişi veya kuruluş.

Kuruluş, ilgili ilgili tarafları ve ilgili ilgili tarafların gereksinimlerini belirlemelidir. İlgili taraflar arasında müşteriler, ortaklar, kuruluştaki kişiler, harici sağlayıcılar yer alır. Göz önünde bulundurulması gereken ilgili taraflar, kuruluşun gereksinimleri karşılayan ürün ve hizmetleri sağlama kabiliyetini potansiyel olarak etkileyebilecek olanlardır. İlgili taraflar ve ilgili gereklilikler ile ilgili bilgileri izleyin ve gözden geçirin. Yönetimin gözden geçirmesi, ilgili ilgili tarafların izlenmesini gerektirir.

4.3 KYS Kapsamının Belirlenmesi

Kapsam beyanı, kapsanan ürün ve hizmetleri belirtmelidir. Kuruluş, kalite yönetim sisteminin sınırlarını ve uygulanabilirliğini belirleyerek kalite yönetim sisteminin kapsamını oluşturmalıdır.

Kuruluş, kapsamı belirlerken 4.1.'de belirlenen iç ve dış hususları, 4.2'de ilgili ilgili tarafların gerekliliklerini dikkate almalıdır. Ve kuruluşun ürün ve hizmetleri.

Kuruluş tarafından uygulanabilecek şartlar uygulanacaktır. Uygulanamayan gereksinimler, kuruluşun gereksinimleri karşılayan ürün ve hizmetleri sağlama yeteneğini etkileyemez.

Kuruluş, kalite yönetim sistemi kapsamındaki ürün ve hizmetleri ve bir şartın uygulanamadığı durumlarda herhangi bir gerekçeyi belirten dokümante edilmiş bilgi olarak kapsamı korumalıdır.

Kalite yönetim sistemi ile ilgili olmayan herhangi bir ilgili tarafın dikkate alınması gerekmez ve benzer şekilde ilgili tarafın herhangi bir şartının dikkate alınması gerekmez.

Neyin ilgili olup olmadığının belirlenmesi, kuruluşun müşteri ve geçerli yasal ve düzenleyici gereksinimleri karşılayan ürün ve hizmetleri tutarlı bir şekilde sağlama yeteneği veya kuruluşun müşteri memnuniyetini artırma amacı üzerinde bir etkisi olup olmadığına bağlıdır.

İlgili kalite hedeflerini karşılayacak ek ihtiyaç ve beklentileri belirlemeye karar verebilir. Bununla birlikte, ilgili tarafları bu standardın gerektirdiğinin ötesinde karşılamak için ek gereksinimleri kabul edip etmemek kuruluşun takdirindedir.

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.